ARKIV

5. feb. 2012

To bøger slugt

Jeg elsker mine læseweekender.

Faktisk fik jeg allerede læst den sidste side i "Farvel Miss Nice Girl" af Endre Lund Eriksen i torsdags, men jeg havde lidt brug for at summe lidt over den, inden jeg kunne dele den med jer. Jeg lever mig tit meget ind i de bøger, som jeg læser, så   tit sætter bogen et spor hos mig, som jeg lige skal finde den rigtige kasse at putte i. Som tidligere nævnt på her på bloggen, så handler bogen om en blind pige Julie, som vil gøre op med at være den pæne pige. Hun skal på en uges sommerlejr for blinde, mens hendes forældre er en uge på ferie, men det lykkes Julie at blive alene hjemme. Hun bilder sine forældre ind at hun skal senere afsted, og hun sender, fra hendes mors mail,  en mail til lejr om at hun er syg. Julie skriver så en liste over ting, som hun gerne vil nå på den uge. Hun skal blandt andet drikke sig fuld, gå på en bro, kysse, tage bad hver dag, få en tatovering og møde nye mennesker. Julie møder fyren Jomar, som hun ender med at bruge rigtig meget tid med. Julie udfører mange af sine punkter på listen sammen med Jomar, og hun kommer til at synes rigtig godt om ham. Men hvem er han egentlig, og kan Julie overhovedet stole på ham? 
Bogen er en ungdomsbog, som ret hurtig er læst, men som alligevel sætter en masse tanker i gang. I hvert fald hos mig, som også i en alder af 30 år har fået lyst og stort behov for at gøre op med MIN miss nice girl. Måske burde jeg lave mig min egen liste, som jeg kunne bruge 2012 på at udføre. Jeg er gået i tænkeboks.

Men jeg nu er i tænkeboks, så har jeg lige slugt endnu en bog. "Karolines verden" af Birgitte Rasmussen og Mette Honoré. En rigtig ungdomsbog om kæreste, drukture, veninder og tossede forældre. En lille nem sag skrevet i dagbogsform, som giver mig en tur tilbage til dengang. Dengang i gymnasiet hvor jeg kyssede Ronnie med de lækre læder bukser ude i alléen, og dengang jeg blev bustet i at skrive alle mine matematikafleveringer af fra en veninde. Skønt med en søndag formiddag i selskab med søde Karoline, som helt sikkert også se tilbage om 15 år på sit gymnasieliv med et smil. Karoline bliver kærester med Sylvester, og der er ikke noget som skønt som den første rigtige kæreste, og vupti så er jeg klar til at læse anden del "Karoline og Sylvester". Så nu ved I, hvad jeg skal lave et par timer frem. Bogen kan anbefales, hvis man lige trænger til at være 17 år igen eller hvis man nu er 15-18 år og går i gymnasiet. 

Nu vil kravle under dynen og læse....tak fordi du læste med hos mig.

FOR FREMTIDEN VIL I ALTID UNDER "ANBEFALEDE BØGER" (se ude i højre side for at finde siden) KUNNE LÆSE OM DE BØGER SOM HAR VÆRET OMTALT HER PÅ BLOGGEN.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Smid endelig en kommentar